Koliko se uspješno možemo staviti u tuđu poziciju?
Moći uspješno ući u cipele različitih ljudi koje vodimo jedna je od najvažnijih vještina lidera.
Često zanemarujemo činjenicu da se naša osobna vizija može razlikovati, a često se i razlikuje, od osobnih vizija ljudi koje vodimo, stoga je nužno razumjeti njihove točke gledišta.
Ovladavanje nekom točkom gledišta zahtijeva vrijeme i usmjereni napor.
Uzmimo za primjer izazov komuniciranja promjena kada Kompanija 1 preuzima Kompaniju 2.
Kompanija 1 treba iskomunicirati preuzimanje kako svojim „starosjediocima“ tako i „novopridošlicama“ iz Kompanije 2. Zaposlenici dviju kompanija nerijetko imaju oprečne poglede na preuzimanje.
Kako bi se oblikovala strateška komunikaciju prema ciljanoj publici, korisno je poruke strukturirati uz pomoć tehnike ovladavanja točkama gledišta – u tri koraka:
Prvi korak: Opisati publiku, napisati skicu poruka, skicirati sadašnje/željeno stanje
- opišite publiku koju trebate uvjeriti u što više detalja
- napišite skicu poruka koje mislite koristiti za uvjeravanje (ne nužno s točke gledišta publike)
- skicirajte sadašnje i željeno stanje onako kako ih vi vidite
Drugi korak: Popisati što znate i što ne znate te utvrditi preklapanje
- Navedite sve što vam je poznato o aktualnoj promjeni
- Navedite sve nepoznanice aktualne promjene
- Navedite ono što vaša publika zna o aktualnoj promjeni
- Navedite ono što je vašoj publici nepoznato o aktualnoj promjeni
- Utvrdite preklapanje onoga što vam je poznato i što vaša publika treba i želi znati (iz opisa u 1. koraku)
Treći korak: Oblikovati svoje strateške poruke s fokusom na preklapanje
Uključivši gledište publike u narativ za promjenu, lider se približava onima koje želi uvjeriti.
Zaposlenici osjećaju vlasništvo nad svojim idejama te pokazuju veću predanost zajedničkim ishodima kada su njihove ideje saslušane i priznate. Jednosmjerna komunikacija s vrha bez traženja i razmatranja povratnih informacija zaposlenika nije dostatna za pokretanje kolektivnih napora. Štoviše, može djelovati demotivirajuće i potkopati liderove napore.
Svaki zaposlenik je kotačić promjene. Nemojte to zaboraviti.
O kvaliteti liderove strateške komunikacije će ovisiti hoće li se kotačići zavrtjeti u željenom smjeru – i koliko brzo.
Nataša Ivanković, organizacijski psiholog & coach
ivankovic.natasha@gmail.com